A Bőröndmúzeum-Utazás a pénz körül pénzügyi ismeretterjesztő kezdeményezés 2023. szeptember 1-jén indult el, amelynek célja, hogy az általános pénzügyi ismereteket múzeumpedagógia eszköztárral felvonultatva korszerű, játékos, interaktív pedagógiai módszerekkel mutassa be a diákok számára. A projekt megvalósulása szempontjából fontos szempont volt, hogy hogy a hátrányos térségek, fővárostól távol eső kistelepülések tanulóihoz is eljussanak a szükséges ismeretek, hogy minden gyermek megismerhesse az alapvető felkészültséghez szükséges pénzügyi információkat.
A program hatékonyan támogatja a Nemzeti alaptanterv állampolgári ismeretek tantárgy gazdasági-pénzügyi ismeretkörének – a gazdasági-pénzügyi fenntarthatóság, a fogyasztói és pénzügyi tudatosság – elsajátítása érdekében a téma szakszerű bemutatása általános iskolák felső tagozatán, illetve középiskolákban.
Magyarország egész területén elérhetők a foglalkozások.
A foglalkozások jellemzői
a foglalkozások előre egyeztetett időpontban kerülnek megtartásra;
a foglalkozások osztályonként egy tanórát (45 percet) vesznek igénybe;
intézményenként adott napon minimum 3-4 foglalkozást tartunk.
Milyen foglalkozások érhetők el
Tücsök és hangya – takarékoskodj okosan! (1-4. oszt.)
Hogyan gazdálkodik a Tücsök és a Hangya? Mit tanulhatunk a Hangyától? Mit ajánlunk a Tücsöknek?
Milyen tanulsággal szolgál a mese? Én vajon kire hasonlítok? Ezekre a kérdésekre keressük a választ csoportmunka keretében a mese megismerése során.
Cserélj okosan! (1-2 oszt.)
„A bugyuta ember” meséje sok-sok tanulsággal szolgál az emberek közötti csere értelméről, céljáról. A foglalkozás során, a mese értékelésével szerzett tapasztalatok segítségével átgondoljuk ezeket a célokat és megpróbáljuk alkalmazni saját cseréinkben.
Korszerű pénzkezelés (5-6. oszt.)
Hol találkozhatunk készpénzmentes fizetési lehetőségekkel? Milyen előnyei és milyen nehézségei lehetnek a korszerű és a hagyományos fizetéseknek? Hogyan tudunk pénzt felvenni egy ATM-ből? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a foglalkozás keretében, amely elsősorban csoportmunkára épül.
Családi költségvetés - Megvalósítható álmok (5-6. oszt.)
Mindenkinek van egy megvalósításra váró álma. De vajon, hogy lehet a vágyakat a lehetőségekkel összhangba hozni? Hogyan teszik ezt a családok, azaz miként gazdákodnak a háztartások? Csoportmunka keretében a bevételek és kiadások fajtáival, és egyensúlyukkal ismerkedünk és egy kicsit számolunk is, hogy döntéseinkhez mérlegelni tudjunk.
Bankjegybiztonság, bankjegyismeret (3 – 8. évfolyam)
Bankjegyet mindennap használunk. Vajon jól ismerjük őket? Mitől lesznek bankjegyeink többek egy darab papírnál? Hogyan készül, hogyan lesz a magyar papírpénz az egyik legbiztonságosabb fizetőeszköz? Rejtett képek, aprócska motívumok, speciális fények, színváltós minták: vizsgáljuk meg együtt papírpénzeinket!
Korszerű pénzkezelés – digitális biztonság (7-8. oszt.)
Megismerjük a korszerű fizetési formákat, alkalmazási lehetőségüket. Egy gyakorlati példán keresztül megvizsgáljuk a bankszámla csomag választásának szempontjait. Megnézzük az internetes vásárlás múzeumi modelljét és próbára tesszük tudásunkat a pénzügyi kibertámadások kivédésére.
Családi költségvetés – Egy kirándulás költségterve (7-8. oszt.)
Hogyan gazdálkodnak a családok, a bevételek és kiadások hogyan kerülhetnek egyensúlyba? Vajon tudjuk alkalmazni a helyes gazdálkodást, egy tiszatavi kirándulás megtervezésekor? Miként választunk, ha pénzügyi korlátokkal gazdálkodunk?
A csoportmunka során egyezségre kell jutni, pénzzel és idővel is gazdálkodni kell.
Monetáris politika (11-12.oszt.)
A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerjék a jegybank és a monetáris tanács felelősségét a pénz stabilitásáért, valamint szerepét a nemzetgazdaságban. Bepillanthatunk a jegybank konvencionális és nem konvencionális eszközeinek alkalmazási lehetőségébe is.
Befektetés (10-12.oszt.)
A foglalkozás során megismerjük mi a különbség a megtakarítás és befektetés között, sorra vesszük a legfontosabb befektetési lehetőségeket, értékeljük a hozzájuk kapcsolódó hozamokat, kockázatokat. A megismerteket konkrét gyakorlati helyzetben alkalmazzuk.
Hitel (10-12.oszt.)
Életpályánk során elkerülhetetlen, hogy valamilyen hitelfelvételről döntenünk kell. Ezért a foglalkozás során megismerjük a hitellel kapcsolatos alapvető fogalmakat, kockázatokat és a lakosság számára rendelkezésre álló mai hiteltípusokat. Kihívásként próbára tesszük a megismertek alkalmazását egy szokásos élethelyzetben.
Mit biztosítunk a foglalkozások során?
A foglalkozáshoz szükséges valamennyi erőforrást és kelléket biztosítjuk.
Technikai igények az iskolától
terem biztosítása, ahol lehetőség van a csoportos munkára;
kivetítő (projektor) biztosítása;
internetes elérhetőség (ha megoldható).
Jelentkezés
Amennyiben a program felkeltette érdeklődését, kérjük, hogy részvételi szándékát az alábbi igényfelmérő adatlap kitöltésével jelezze számunkra.
Kapcsolat
Bármilyen kérdés esetén kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi email elérhetőségen: borondmuzeum@mnb-edulab.hu