/
/
/
Bőröndmúzeum

A Bőröndmúzeum-Utazás a pénz körül pénzügyi ismeretterjesztő kezdeményezés 2023. szeptember 1-jén indult el, amelynek célja, hogy az általános pénzügyi ismereteket múzeumpedagógia eszköztárral felvonultatva korszerű, játékos, interaktív pedagógiai módszerekkel mutassa be a diákok számára. A projekt megvalósulása szempontjából fontos szempont volt, hogy hogy a hátrányos térségek, fővárostól távol eső kistelepülések tanulóihoz is eljussanak a szükséges ismeretek, hogy minden gyermek megismerhesse az alapvető felkészültséghez szükséges pénzügyi információkat.
A program hatékonyan támogatja a Nemzeti alaptanterv állampolgári ismeretek tantárgy gazdasági-pénzügyi ismeretkörének – a gazdasági-pénzügyi fenntarthatóság, a fogyasztói és pénzügyi tudatosság – elsajátítása érdekében a téma szakszerű bemutatása általános iskolák felső tagozatán, illetve középiskolákban.

Magyarország egész területén elérhetők a foglalkozások. 

A foglalkozások jellemzői

  • a foglalkozások előre egyeztetett időpontban kerülnek megtartásra;

  • a foglalkozások osztályonként egy tanórát (45 percet) vesznek igénybe;

  • intézményenként adott napon minimum 3-4 foglalkozást tartunk.

Milyen foglalkozások érhetők el

Tücsök és hangya – takarékoskodj okosan! (1-4. oszt.)

Hogyan gazdálkodik a Tücsök és a Hangya? Mit tanulhatunk a Hangyától? Mit ajánlunk a Tücsöknek?

Milyen tanulsággal szolgál a mese? Én vajon kire hasonlítok? Ezekre a kérdésekre keressük a választ csoportmunka keretében a mese megismerése során.

Cserélj okosan! (1-2 oszt.)

„A bugyuta ember” meséje sok-sok tanulsággal szolgál az emberek közötti csere értelméről, céljáról. A foglalkozás során, a mese értékelésével szerzett tapasztalatok segítségével átgondoljuk ezeket a célokat és megpróbáljuk alkalmazni saját cseréinkben.

Korszerű pénzkezelés (5-6. oszt.)

Hol találkozhatunk készpénzmentes fizetési lehetőségekkel? Milyen előnyei és milyen nehézségei lehetnek a korszerű és a hagyományos fizetéseknek? Hogyan tudunk pénzt felvenni egy ATM-ből? Ezekre a kérdésekre keressük a választ a foglalkozás keretében, amely elsősorban csoportmunkára épül.

Családi költségvetés - Megvalósítható álmok (5-6. oszt.)

Mindenkinek van egy megvalósításra váró álma. De vajon, hogy lehet a vágyakat a lehetőségekkel összhangba hozni? Hogyan teszik ezt a családok, azaz miként gazdákodnak a háztartások? Csoportmunka keretében a bevételek és kiadások fajtáival, és egyensúlyukkal ismerkedünk és egy kicsit számolunk is, hogy döntéseinkhez mérlegelni tudjunk.

Bankjegybiztonság, bankjegyismeret (3 – 8. évfolyam)

Bankjegyet mindennap használunk. Vajon jól ismerjük őket? Mitől lesznek bankjegyeink többek egy darab papírnál? Hogyan készül, hogyan lesz a magyar papírpénz az egyik legbiztonságosabb fizetőeszköz? Rejtett képek, aprócska motívumok, speciális fények, színváltós minták: vizsgáljuk meg együtt papírpénzeinket!

Korszerű pénzkezelés – digitális biztonság (7-8. oszt.)

Megismerjük a korszerű fizetési formákat, alkalmazási lehetőségüket. Egy gyakorlati példán keresztül megvizsgáljuk a bankszámla csomag választásának szempontjait. Megnézzük az internetes vásárlás múzeumi modelljét és próbára tesszük tudásunkat a pénzügyi kibertámadások kivédésére.

Családi költségvetés – Egy kirándulás költségterve (7-8. oszt.)

Hogyan gazdálkodnak a családok, a bevételek és kiadások hogyan kerülhetnek egyensúlyba? Vajon tudjuk alkalmazni a helyes gazdálkodást, egy tiszatavi kirándulás megtervezésekor? Miként választunk, ha pénzügyi korlátokkal gazdálkodunk?

A csoportmunka során egyezségre kell jutni, pénzzel és idővel is gazdálkodni kell.

Monetáris politika (11-12.oszt.)

A foglalkozás célja, hogy a résztvevők megismerjék a jegybank és a monetáris tanács felelősségét a pénz stabilitásáért, valamint szerepét a nemzetgazdaságban. Bepillanthatunk a jegybank konvencionális és nem konvencionális eszközeinek alkalmazási lehetőségébe is.

 

Befektetés (10-12.oszt.)

A foglalkozás során megismerjük mi a különbség a megtakarítás és befektetés között, sorra vesszük a legfontosabb befektetési lehetőségeket, értékeljük a hozzájuk kapcsolódó hozamokat, kockázatokat. A megismerteket konkrét gyakorlati helyzetben alkalmazzuk.

 
Hitel (10-12.oszt.)

Életpályánk során elkerülhetetlen, hogy valamilyen hitelfelvételről döntenünk kell. Ezért a foglalkozás során megismerjük a hitellel kapcsolatos alapvető fogalmakat, kockázatokat és a lakosság számára rendelkezésre álló mai hiteltípusokat. Kihívásként próbára tesszük a megismertek alkalmazását egy szokásos élethelyzetben.

Mit biztosítunk a foglalkozások során?

A foglalkozáshoz szükséges valamennyi erőforrást és kelléket biztosítjuk.

Technikai igények az iskolától

  • terem biztosítása, ahol lehetőség van a csoportos munkára;

  • kivetítő (projektor) biztosítása;

  • internetes elérhetőség (ha megoldható).

Jelentkezés

Amennyiben a program felkeltette érdeklődését, kérjük, hogy részvételi szándékát az alábbi igényfelmérő adatlap kitöltésével jelezze számunkra.

Kapcsolat

Bármilyen kérdés esetén kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot az alábbi email elérhetőségen: borondmuzeum@mnb-edulab.hu