Ön ezen az oldalon van:Hogyan tanulhatnak a gyerekek mobilbankolni?

Hogyan tanulhatnak a gyerekek mobilbankolni? – interjú a Digitális Diákszéfről

faykiss-w.png

Hogyan vehetjük rá az általános iskolás korú gyerekeket, hogy a pénzügyekről, a fenntarthatóságról és a digitalizációról tanuljanak? Természetesen játszva – vágja rá Fáykiss Péter, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért felelős igazgatója. Interjúnkból kiderül, hogyan fejlesztheti egy jól kitalált alkalmazás egyszerre a gyerekek és a szülők pénzügyi tudatosságát is.

Miért fejlesztett a Magyar Nemzeti Bank gyerekeknek szóló mobilalkalmazást?
Az volt a célunk, hogy egy olyan felületen szólítsuk meg ezt a generációt, amit valóban használnak, és ami a figyelmük középpontjában áll. Látjuk, hogy a magyar lakosság pénzügyi tudatossága folyamatosan fejlődik, de még mindig nagyon sokat kell tennünk azért, hogy valóban stabillá, megbízhatóvá váljon ez a készségünk. Az OECD legutóbbi felmérése szerint már majdnem elértük az OECD átlagot, de ahhoz, hogy ez tovább emelkedhessen, nagy hangsúlyt kell helyeznünk arra, hogy a megfelelő eszközökkel és a megfelelő időben elindulhasson a képzés. Ezért döntött úgy a jegybank, hogy egy olyan ismeretterjesztő alkalmazás fejlesztését kezdeményezi, ami elsősorban a 8-14 éves korosztályt szólítja meg. Bár az alkalmazás középpontjában a pénzügyek és a megtakarítások témája áll, két másik nagyon fontos területre, a digitalizációra és a fenntarthatóságra is ráirányítjuk a figyelmet.

faykiss-1.png

Mivel érik el, hogy általános iskolás korú gyerekek a pénzügyekről vagy a fenntarthatóságról tanuljanak?
Azt gondolom, hogyha jól közelítjük meg őket, akkor ez megoldható. A gyerekeket nyilván játékos eszközökkel lehet leginkább megnyerni, ezért az alkalmazás teljes működése különböző játékok köré szerveződik, aktívan használjuk a gamifikációs elemeket. A diákok legfontosabb feladata az app-ban, hogy digitális érmeket gyűjtsenek. Ezek virtuális eszközök, melyek például állatokat, városképeket vagy híres királyokat ábrázolnak – tehát gyűjthető sorozatokat képeznek. Minden digitális éremnek van egy Diáktallérban kifejezett értéke. A folyamat hasonló ahhoz, mint ami a mi generációnknál a takarékbélyegek esetében volt, de immáron teljesen digitális formában, modern kivitelezésben. Ha visszaemlékszük, ott is voltak 2 forintot, 5 forintot, stb. érő bélyegek. Az összegyűjtött digitális érmek tárgyi ajándékokra válthatóak a PontVelem webshop-ban.

Hogyan juthatnak hozzá a diákok ezekhez az érmekhez?
Erre több módon is lehetőségük van. Egyrészt az app-ban érmek járnak pénzügyi, környezetvédelmi vagy digitalizációs témájú kvízek helyes kitöltéséért. A másik lehetőség a csere: az alkalmazáson belül lehetőség van felvenni barátokat, és velük lehet érmeket cserélni. Fontos, hogy a csere csak azonos értékű érmek között lehetséges, így a cseréknek nem lesz „üzleti” motivációja. Végül arra is van lehetőség, hogy a szülő az app-ban feladatokat adjon a gyerekének, amelyek elvégzésével szintén érmeket lehet gyűjteni.

A szülők is aktív szerepet kapnak a játékban?
Igen, ez fontos cél volt. A játékba eleve úgy lehet becsatlakozni, ha az egyik szülő elvégzi a regisztrációt az applikációban. Azt szerettük volna, ha a család is bekapcsolódik, hiszen így valamennyire a szülőkhöz is tudunk szólni – az pedig külön előnyös, ha az app révén témává válnak például a megtakarítás kérdései a családban. Az is fontos szempont, hogy a Diákszéf app nagyon hasonlóan van kialakítva a valódi mobilbank alkalmazásokhoz, és az érmek utalása és cseréje is hasonlóan zajlik, mint egy igazi átutalás. Az alkalmazás így nemcsak a gyerekeket, de a szülőket is megtanítja arra, hogyan zajlanak ezek a folyamatok, s így várhatóan sokkal magabiztosabban, tudatosabban és gyakrabban fogják majd használni az igazi mobilbankot is.

Igazán sokoldalú ez az alkalmazás. Hogy alakították ki ezt a sokrétű koncepciót?
A fejlesztés nem csak a mi érdemünk - a kezdetektől együtt dolgoztunk több olyan szervezettel, amelyek kifejezetten a fiatalok pénzügyi ismereteinek fejlesztésével foglalkoznak. A Pénziránytű Alapítvány és a PontVelem program például évek óta dolgozik ezért a célért, és számos kiemelkedő eredményt tudnak felmutatni. Az alkalmazás technikai fejlesztését pedig egy magyar fintech csapat végezt, akik szintén hosszabb ideje készítenek gyerekeknek szánt pénzügyi témájú appokat. Nagyon fontos volt az is, hogy a kezdetektől igyekeztük bevonni a célcsoportot, tehát a diákokat is az alkalmazás létrehozásába. Így számos olyan visszajelzést kaptunk, amelyek nélkül sokkal kevesebb lenne most a Diákszéf.

Az applikáció szeptember közepe óta nyilvánosan elérhető, és 45 kiválasztott iskola célzottan is elkezdte használni. Milyen eredményre számítanak?
Egyelőre az a cél, hogy minél több visszajelzést és véleményt be tudjunk gyűjteni, és ezekkel folyamatosan tovább tudjuk fejleszteni az alkalmazást. A kiválasztott 45 iskola már a nyáron bevonódott a PontVelem csapatának köszönhetően, és szerencsére mindenhol nagyon pozitívan fogadták a kezdeményezésünket. Ha a diákok javaslatai alapján sikerül finomhangolnunk az applikációt, akkor elkezdhetünk dolgozni a következő fejlesztési szinteken. Több tervünk is van: elképzelhető, hogy a jövőben ki lehet szélesíteni a célcsoportot, és arra is vannak ötletek, hogyan építsünk be még több játékos funkciót az alkalmazásba.


A Digitális Diákszéf alkalmazás innen tölthető le androidos, innen pedig iOS-es mobilokra.

Pénzmúzeum

Magyar Nemzeti Bank

Pénzmúzeumért és Látogatóközpontért felelős osztály

Eiffel Palace Irodaház

1055 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 78.

+3614282600

penzmuzeum@mnb.hu