/
/
/
Minden nap láttuk, mégsem ismertük!

Minden nap láttuk, mégsem ismertük!

2025. március 04.
1.png

Horváth Endre bankjegyeit nagyon is jól ismerik az ’X’, de talán még az ’Y’ generáció tagjai is. Az 1896. március 3-én született festőművész, grafikus, bankjegy- és bélyegtervező papírpénzeivel hat évtizedig lehetett fizetni. Nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő szépségűnek tartották mind a pengő, mind a forint jegyeket.

Tanulmányait jogi területen kezdte, de az első világháború miatt nem tudta befejezni az egyetemet. A frontokról sajátkezűleg festett, illetve rajzolt tábori lapokat küldött haza. 1919-ben beiratkozott az Országos Magyar Királyi Iparművészeti Iskola grafika szakára, amelyet jeles eredménnyel fejezett be 1924-ben. Mesterei között két bankjegytervező is volt, Helbing Ferenc és Haranghy Jenő, akik olyan gyakorlati, megélhetést is biztosító grafikai ágakra is oktatták, mint a reklámgrafika és a plakát.

Helbingtől kért javaslatot a frissen alakult Pénzjegynyomda olyan fiatal szakember felvételére, aki majd a pénzek tervezésében és kivitelezésben a nyomda kötelékébe léphetne. Így került Horváth Endre a nyomdába, tervezőként, acél- és rézmetszőként. Később a Művészeti osztály vezetésével bízták meg. A nyomda végül egyetlen munkahelye maradt. Akkoriban a bankjegygyártáshoz szükséges ismeretek jelentős része még hiányzott a magyar szakemberek tudástárából, ezért külföldi, elsősorban osztrák mesterek oktatták a magyarokat. A rézmetszést a több pengőjegy metszőjétől, Franke Rupperttől tanulták.

A ’30-as évek közepétől az új bankjegyek tervezése és metszése  – kevés kivétellel – Horváth Endre nevéhez fűződik. 1936-ban a Belga Nemzeti Bankba hívták dolgozni és rézmetszést oktatni. Tervezett Belga Kongó számára bankjegyet, de a további munkalehetőséget nem fogadta el, visszatért Budapestre.

Pengő jegyeiről visszatükröződik a népművészet szeretete és ismerete. Számos tanulmányutat tett főleg a Palócföldön, majd később Erdélybe is eljutott. Minden útjáról rajzokkal, fotókkal tért vissza. A népviseletbe öltözött alakok, a gazdag ornamentika mind bankjegyein, mind bélyegein hangsúlyos helyet kapnak. Az 1941-es 20 pengőst sokan pályája csúcsának tartják.
A második világháborút a Magyar Nemzeti Bank Úri utcai épületének óvóhelyén vészelte át, és április 13-án már meg is kezdte a munkát a nyomdában. A hiperinfláció pengő, majd az új valuta, a forint jegyeinek tervezése mellett állampapírok, például a terv- és békekölcsönök, útlevelek tervezése is feladatai közé tartozott. A megfeszített munka közben tüdőbetegségét elhanyagolta, ennek következménye két és fél éves szanatóriumi tartózkodás lett.

1950-ben tért vissza a nyomdába. Az ötvenes évek – amikor is új bankjegy nem készült – főleg bélyegtervezéssel teltek. 1954-ben szabadságát Hollókőn töltötte, ahol rajzolt, festett, fényképezett. Egy munka miatt sürgősen visszahívták a nyomdába, de visszatérése után a túlfeszített munkát szervezete már nem bírta. Munkaasztala mellett 58 évesen érte a halál.

Munkásságát életében is elismerték – még pályatársai is. Számos díj birtokosa. Szakmai örökségét a Pénzjegynyomda grafikai iskolája viszi tovább.

Az általa tervezett törvényes fizetőeszközök mellett meg nem valósult terveiből, rajzaiból a Magyar Nemzeti Bank Bankjegy- és Éremgyűjteménye is őriz több darabot, illetve néhány a Pénzmúzeum a „Pénz útja” című állandó kiállításán is látható.

Az általa tervezett pénzek közül leghosszabb ideig, kereken negyven évig a „piros” 100 forintos volt forgalomban.

További híreink

PÉNZ7 akció a webshopon

Webshopunkban március 7-ig 25% kedvezmény jár minden termékre

2025. március 03.
Rendkívüli közlemény

2025.02.28-án a Pénzmúzeum korábban, 13 órakor zár be.

2025. február 28.
Amibe biztosan nem törik bele a foga

„Hol van igazán biztonságban a pénzem?”

2025. február 27.
Kávéházi beszélgetések

A Kávéházi beszélgetések tegnapi vendége Bagi Tamás informatikai mérnök volt.

2025. február 25.